Nieuws

“Medewerkersgeluk als leidraad voor succesvol ondernemen”

10 oktober 2024

Fys’Optima praktijkhouders Bas de Korte en Najia Visbeen-Subhani in de schijnwerpers

Voor onze rubriek ‘Praktijkhouder in de schijnwerper’ nemen we deze keer een kijkje bij Fysiotherapie Rijnmond, een praktijk die in september 2024 haar twintigjarig jubileum vierde. Onder leiding van praktijkhouders Bas de Korte en Najia Visbeen-Subhani is Fysiotherapie Rijnmond uitgegroeid tot een bloeiend bedrijf met elf vestigingen, waaronder vier franchiselocaties. Bas kijkt regelmatig met een helikopterview naar zijn praktijk en Najia is heel sterk in micromanagement. Ze vullen elkaar dus naadloos aan. De sleutel tot hun succes? Iedereen binnen de onderneming in zijn of haar kracht zetten.

Bas: “Ik ben opgegroeid in een ondernemersfamilie en werd al vroeg aangetrokken tot het zelfstandig ondernemerschap. Nadat ik enige tijd in de tweede lijn had gewerkt, koos ik ervoor om zelf de touwtjes in handen te nemen en een eigen praktijk te starten. Dit doe ik samen met Najia, die een ongelooflijk goed oog heeft voor detail. Samen hebben we de praktijk uitgebouwd en de organisatie dusdanig weten te structureren dat wij zelf nauwelijks nog nodig zijn voor de dagelijkse praktijkvoering. Vanuit de gedachte ‘wat ik kan, kan een ander ook’ hebben we een sterk team opgebouwd met 27 fysiotherapeuten en een uitgebreide front- en backoffice. Naast de fysiotherapiepraktijk hebben we ook Rijnmond Fit BV opgezet. Op 8 van onze locaties kunnen leden 24/7 terecht om te fitnessen. We hebben inmiddels duizenden leden en dit is voor ons een bron van inkomsten naast de reguliere zorgverlening.” 

 

“Ons doel is altijd geweest dat we iedereen binnen onze praktijk in hun kracht willen zetten.”

 

Medewerkersgeluk

Najia: “Ons doel is altijd geweest dat we iedereen binnen onze onderneming in hun kracht willen zetten. We hechten veel waarde aan medewerkersgeluk. We zorgen voor goede secundaire arbeidsvoorwaarden en we investeren in de groei van onze medewerkers. We hebben een promotiebeleid en een interessante studieregeling, waarin we zowel de studie als de studietijd vergoeden. Als medewerkers nog meer ambitie hebben kunnen ze locatiemanager of franchisenemer worden.” 

“De praktijk is sinds 2011 HKZ-gecertificeerd en maakt nu gebruik van het kwaliteitsmanagementsysteem van Qualiview. Deze systemen zorgen ervoor dat het niveau van de praktijk voortdurend hoog blijft en dat we alles 'manageable' kunnen houden. Voor alle collega’s is deze manier van werken vanzelfsprekend en gewoon de norm.” 

 

“We zijn niet alleen maar ‘money driven’”

 

Bas: “Ons fundament is hulpverlener zijn en de best mogelijke zorg kunnen leveren. Vanuit deze basis hebben we een gezonde praktijk gecreëerd, die financieel gezond is en waar werkgeluk en plezier op de voorgrond staan. We zijn dus niet alleen maar ‘money driven’. We zijn meer de traditionele zorgverlener die het goed voor elkaar heeft door zaken en processen goed te regelen.”

 

Boutique chique uitstraling

Najia: “Dat hebben we ook proberen weer te geven in de inrichting en uitstraling van onze praktijken. Als je bij ons binnenstapt, dan is het echt wel een verschil in vergelijking met de gemiddelde fysiotherapiepraktijk. Fysiotherapie Rijnmond heeft op alle vestigingen dezelfde ‘boutique chique’ uitstraling. De oefenzalen en behandelkamers zijn op alle locaties hetzelfde ingericht. Het is eigenlijk net als met een franchise van de Rituals. Daar kom je binnen, dat herken je meteen. Dat is bij ons ook zo. Dat hoort ook bij medewerkersgeluk; je mag best een mooie omgeving hebben om in te werken.”

 

“AI vinden wij een dusdanige ontwikkeling waarvan we denken dat die kan bijdragen aan medewerkersgeluk en tevens kan bijdragen aan een betere patiëntervaring”

 

Ook Artificial Intelligence draagt bij aan tevreden medewerkers

Bas: “Er is een kentering gaande binnen de fysiotherapie en de focus komt meer en meer te liggen op de therapeut beleving. Door de toenemende uitstroom van fysiotherapeuten wordt het steeds belangrijker om met minder mensen meer werk te kunnen verzetten. Hier komt AI om de hoek kijken. Dat vinden wij een dusdanige ontwikkeling waarvan we denken dat die kan bijdragen aan meer medewerkersgeluk en tevens kan bijdragen aan een betere patiëntervaring. Denk bijvoorbeeld aan online intakes en geautomatiseerde dossierverwerking, die niet alleen de patiëntervaring verbeteren, maar ook de administratieve last voor therapeuten verminderen. Ik zie ook voor me hoe je met AI mensen die laaggeletterd zijn kan helpen, doordat ze kunnen inspreken wat hun klachten zijn en dat de gesproken tekst middels AI in het dossier wordt opgenomen. Bovendien kan AI helpen om sommige therapieën deels te automatiseren, waardoor er meer capaciteit ontstaat. Wij gaan dit nu allemaal met behulp van de STOZ-subsidie verder uitzoeken en uitrollen.” 

 

Samenwerken voor innovatie

Najia: “Hiervoor gebruiken we tevens ons regionale netwerk. Zo hebben we een samenwerking met de Hogeschool Rotterdam en die hebben aangeboden om ons te ondersteunen bij onze AI-ontwikkelingen door de inzet van studenten. Ook zijn we al lang partner van Fys’Optima en die hebben ons weer goed op weg geholpen in subsidieland. Het is telkens een proces van kruisbestuiving, waarbij we voortdurend kijken hoe we ons netwerk kunnen betrekken bij onze activiteiten.” 

 

Positief signaal afgeven

Bas: “Wat ik fijn vind aan het partnerschap met Fys’Optima is dat ze proactief richting en sturing geven. Ze houden ons goed op de hoogte van alle ontwikkelingen, ook in subsidieland. We hebben goed contact met Geert van Baggem, waarmee we prima kunnen sparren over de toekomst van de fysiotherapie. Wat ik heel belangrijk vind is dat we binnen Fys’Optima met z’n allen een positief signaal afgeven. Een positief geluid laten horen binnen de branche. Wij geloven in de rol van de fysiotherapeut in de toekomst van de gezondheidszorg. Ik denk dat een positieve levensinstelling ook wel handig is als ondernemer. Je moet toch wel een beetje een optimist zijn, want anders moet je geen ondernemer worden. En uitdagingen ook als kansen kunnen zien en niet als problemen.” 

 

Lessons learned

Bas: “Het is belangrijk om tijd te investeren in je organisatie en te beseffen dat je zelf vaak de veroorzaker bent van chaos in je praktijk. Door de basis goed te organiseren, kun je die chaos verminderen, waardoor je meer tijd overhoudt om strategisch te denken en ruimte creëert voor andere activiteiten naast patiëntenzorg.”

Najia: “Daarnaast is het ook wel handig om niet volledig afhankelijk te zijn van zorgverzekeraars voor inkomsten. Het ontwikkelen van andere inkomstenbronnen, zoals Rijnmond Fit in ons geval, kan helpen om je onderneming gezond te houden.” 

Bas: “Dit soort initiatieven kunnen ook bijdragen aan lange termijn doelen, zoals het kopen van een eigen bedrijfspand in plaats van te blijven huren, wat meer financiële zekerheid biedt.”

Najia: “Strategisch en kritisch denken is essentieel. Het gaat erom lessen te trekken uit feedback, zoals scores van Qualiview, en te kijken naar mogelijkheden voor verbetering. Als praktijkhouder ben je niet alleen verantwoordelijk voor het managen van de onderneming, maar ook voor het bieden van een luisterend oor voor je medewerkers. Door open te staan voor hun input, kun je samen als één grote groep groeien en verbeteren.”

“Onze tip voor andere praktijkhouders: Luister altijd naar je zorghart en handel met je verstand.”