Dankzij technologische vooruitgang kunnen jij en je medewerkers meer tijd vrijmaken voor wat echt telt: je patiënten. Dit geeft aan alle kanten meer werkgeluk. In gesprek met Rob Bosman, business analist bij Intramed, verkennen we hoe slimme technologische oplossingen binnen het thema ‘Vinden, Verbinden en Vertrouwen’ jouw werk makkelijker en effectiever maken en hoe Intramed hier mee omgaat.
Vinden: open je agenda’s en maak zorg toegankelijk
Rob: “Een duidelijke trend in de zorg is dat patiënten meer regie willen over hun eigen zorgtraject. Ze willen zorgaanbieders kunnen vinden, vergelijken en hun afspraken zelf plannen. Veel therapeuten maken al gebruik van Intramed om hun agenda open te stellen via het patiëntportaal. Hierdoor kunnen patiënten eenvoudig, 24/7, een geschikt moment vinden en hun afspraken zelf aanpassen. Dit geeft jouw patiënt controle en vergroot de toegankelijkheid van jouw zorg. Bovendien zorgt het voor meer efficiëntie in jouw praktijk, zodat je minder tijd kwijt bent aan administratief werk. Het openstellen van de agenda is dus niet alleen handig voor jouw patiënt, maar ook een kans om jouw praktijk te verbeteren.”
“MijnZorgapp is een heel mooi voorbeeld hoe je digitaal patiënten aan je kunt verbinden”
Verbinden door AI en automatisering
“Intramed werkt samen met MijnZorgapp, een prachtig voorbeeld van hoe je digitaal je patiënten kunt verbinden aan jouw praktijk. Met deze app geef je patiënten gemak: ze kunnen thuis oefeningen doen, terwijl jij op afstand hun voortgang volgt en de behandeling bijstuurt als dat nodig is. Ook kun je eenvoudig afspraken reminders sturen. Zo blijf je als therapeut op een efficiënte en laagdrempelige manier verbonden met je patiënten, wat zorgt voor een betere zorgervaring en praktijkbeheer.”
Verbinden door te leren van elkaar
“Met onze tool Insight kun je eenvoudig data samenvoegen en gebruiken voor benchmarking. De gegevens worden op patiëntniveau anoniem verzameld, zodat je deze veilig kunt inzien en delen en vergelijken met andere praktijken. Dit biedt de mogelijkheid om jouw praktijk, praktijken binnen jouw omgeving of netwerk, bijvoorbeeld over specifieke patiëntgroepen, te vergelijken met die van anderen. Hierdoor krijg je waardevolle inzichten en concrete aanknopingspunten om je dienstverlening te verbeteren. Bovendien helpt het bij het maken van afspraken met zorgverzekeraars, omdat je kunt laten zien hoe jouw praktijk zich verhoudt tot de norm. Zo stimuleert benchmarking niet alleen interne groei, maar verbindt het jouw praktijk ook sterker aan de bredere zorgsector.”
“Met de tool Insight kun je jouw praktijk en specifieke patiëntgroepen vergelijken met die van anderen. Dit biedt waardevolle inzichten en concrete aanknopingspunten voor verbetering.”
Tijd besparen en kwaliteit verbeteren met AI
“AI gaat een steeds grotere rol spelen in de fysiotherapie. Het biedt oplossingen die niet alleen tijd besparen, maar het beroep ook aantrekkelijker maken voor zowel jonge als ervaren fysiotherapeuten. Vooral voor diegenen die nu veel tijd kwijt zijn aan administratieve taken, kan AI een echte uitkomst bieden.”
Helder en volledig anamneseverslag
“Een mooi voorbeeld hiervan is onze samenwerking met Fysio.AI, een hele fijne tool die Intramed inmiddels heeft geïntegreerd in haar systeem. Met de Fysio.AI functionaliteit kun je een intakegesprek opnemen en het automatisch laten omzetten in een gestructureerd anamneseverslag. Tijdens een intake komt vaak veel ter sprake; patiënten delen niet alleen hun klachten, maar vertellen ook over persoonlijke zaken, zoals hun vakantie of dagelijkse bezigheden. Met deze nieuwe functionaliteit binnen Intramed is Fysio.AI in staat om de relevante medische informatie uit het gesprek te filteren en nauwkeurig uit te werken tot een helder verslag. Zo hoef je zelf geen aantekeningen meer te maken en beschik je snel over een compleet en goed uitgewerkt anamneseverslag. Daarnaast worden de spraakopnames direct verwijderd zodra de gegevens veilig zijn opgeslagen in het patiëntendossier van Intramed, wat de privacy van de patiënt waarborgt.”
Voordelen van AI in de praktijk
“We hebben de Fysio.AI integratie eerst getest met 10 pilotpraktijken en de resultaten waren heel positief. Eén praktijk had bijvoorbeeld een Ierse expat als patiënt. De therapeut vond het lastig om het accent goed te verstaan en tegelijk te luisteren, onderzoeken en documenteren. Door het gebruik van Fysio.AI werd het gesprek automatisch en correct naar het Nederlands vertaald. De tool ondersteunt maar liefst 115 talen en dialecten, wat het ideaal maakt voor diverse patiëntenpopulaties. We ontdekten ook dat de integratie bijzonder waardevol is voor therapeuten met dyslexie, omdat de tool hen helpt om verslaglegging efficiënter en nauwkeuriger te doen.”
Efficiënter werken met AI
“AI kan daarnaast actief meedenken in het behandelproces. Het kan bijvoorbeeld mogelijke diagnoses en behandelingen voorstellen, zoals: ‘de klachten lijken op a, b of c’. Ook helpt het vervolgens bij het opstellen van behandelplannen, waardoor het werkproces nog efficiënter wordt en jij meer tijd overhoudt voor je patiënt. Hoewel de therapeut altijd de eindverantwoordelijke blijft, biedt AI waardevolle inzichten en suggesties die de kwaliteit van zorg verbeteren. Daarnaast kan AI worden ingezet tijdens het behandeltraject om automatisch de voortgang te monitoren en te signaleren wanneer een behandelplan moet worden aangepast of wanneer een patiënt mogelijk moet worden doorverwezen.”
Vertrouwen: Veiligheid in het gebruik van technologie
“Technologie kan tijd besparen en de zorg verbeteren, maar veiligheid staat voorop! Via ons patiëntportaal kunnen patiënten eenvoudig en veilig hun dossier inzien en een kopie opvragen. Zo voldoe je als praktijk aan de wettelijke eisen om informatie beschikbaar te maken. Dit vraagt om systemen die niet alleen gebruiksvriendelijk en transparant zijn, maar ook zeer veilig en betrouwbaar. Zo zorgen we ervoor dat jouw patiënten niet alleen makkelijk de weg naar jouw praktijk vinden, maar ook dat ze altijd toegang hebben tot hun gegevens. Dit geeft ze vertrouwen en maakt jouw praktijk sterker en toekomstbestendig.”
Privacy en veilige data-uitwisseling
“Bij het werken met patiëntgegevens is privacy cruciaal. In de paramedische zorg zijn er nog geen uniforme standaarden voor persoonlijke gezondheidsomgevingen.
Er zijn verschillende afsprakenstelsels en initiatieven, zoals bijvoorbeeld MedMij en Nuts, maar er is geen allesomvattende oplossing. Daarom werkt Intramed graag samen met diverse partners om een veilige en gestructureerde uitwisseling van informatie mogelijk te maken voor duidelijke usecaes. We kiezen onze samenwerkingen zorgvuldig, omdat we willen investeren in de meest duurzame en veilige oplossingen. Wat daarbij ook een hele grote rol speelt is waar onze klanten en de patiënten van onze klanten behoefte aan hebben!”
De hoogste veiligheidsstandaard
“Bij Intramed staat veiligheid voorop. We waren één van de eerste partijen in deze sector met een ISO-certificering. We vergelijken de veiligheid en privacy van onze software graag met het energielabel van huizen: net zoals je daar streeft naar een energie-efficiënt label van A+, zorgen wij ervoor dat onze software de hoogste standaard haalt: AAA++++.”. Het feit dat Intramed nu onderdeel is van Topics TSS zorgt ervoor dat we voorop kunnen blijven lopen in de markt als het gaat om veiligheid. Dit is een heel krachtig signaal vanuit TSS.”
Integreren van wet- en regelgeving
“Onze taak is om alle wet- en regelgeving naadloos te integreren binnen Intramed. Dit betekent dat we continu gesprekken voeren met stakeholders, zoals goede gesprekken met zorgverzekeraars, om processen te vereenvoudigen voor onze gebruikers. AI kan hierin ook een belangrijke rol spelen, en we onderzoeken actief hoe we dit kunnen toepassen.”
Tip voor de praktijkhouder
“Een inspirerend gezegde dat ik onlangs hoorde, luidt: ‘Als je altijd groot problemen ziet, beredeneer je misschien vanuit de verkeerde hoek.’ Dit geldt ook voor technologische ontwikkelingen: ze brengen zowel oplossingen als uitdagingen. Focus als praktijkhouder op wat voor jou belangrijk is: jouw praktijk en je patiënten. Wij bij Intramed ontlasten je door technologie te bieden die aansluit op jouw behoeften, gebaseerd op drie pijlers: vinden, verbinden en vertrouwen.”