Interview met Ad Evers, directeur van Fyzzio
Hoe kun je jouw praktijk winstgevender laten zijn? Van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat behandelen voor een winstmarge van nog geen 5%, daar wordt niemand blij van. Ad Evers, directeur van Fyzzio geeft jou in dit interview quick wins hoe je op een positieve manier een winstgevender praktijkmodel kunt ontwikkelen. Daarnaast vertelt hij over het belang van marketing en het vinden van nieuwe verdienmodellen binnen de fysiotherapie. Waarbij vinden, verbinden en vertrouwen de sleutelwoorden tot succes zijn.
“Bij Fyzzio geloven we er heilig in dat de fysiotherapiebranche echt beter kan. Dan heb ik het over drie aspecten:
1. economische verbetering
2. effectievere behandelmethoden en
3. een dominantere rol van de fysiotherapeut in het zorglandschap.
Dit doen we door onze klanten – de fysiotherapeuten – te ondersteunen met innovatieve apparatuur zoals echografie en shockwave therapie, maar ook met marketingservices en opleidingen. Onze missie is simpel: wij willen de kengetallen van een fysiotherapiepraktijk verbeteren en zorgen dat praktijken economisch sterker worden.”
Fysiopraktijken hebben een marketingprobleem
“De fysiotherapie heeft naar mijn idee één groot probleem, dat is een marketingprobleem. Veel fysiotherapeuten blijven binnen de gebaande paden, terwijl het essentieel is om ook naar andere manieren van ondernemen te kijken. De druk op fysiotherapeuten is groot: ze zijn onderbetaald, de loonkosten van een praktijk bedragen zo’n 70% van de omzet en ze worden overspoeld door kostenverhogende administratieve rompslomp. Uit onderzoek blijkt dat fysiotherapiepraktijken niet kunnen overleven door enkel op verzekeraars te leunen. Veel praktijken denken dat ze het kunnen oplossen door meer patiënten te behandelen of meer uren te maken, maar dat is een doodlopende weg.”
“Durf buiten de gebaande paden te treden.”
“Als praktijkhouder moet je dus buiten de gebaande paden treden. Fysiotherapie is erg breed, misschien wel te breed; van Parkinson-behandelingen tot valpreventie, via sportletsels naar urineverlies. Dit brede aanbod maakt het lastig om je te positioneren. Wat ontbreekt, is duidelijke positionering en communicatie richting de patiënt. Mensen moeten weten waar ze een orthopedische, urologische of neurologische fysiotherapeut vinden. De beroepsgroep focust vooral op interne kwaliteit, maar het vinden van winstgevende klanten blijft liggen.”
Het voorbeeld van NESA Clinics als nieuw verdienmodel
“Het is belangrijk om nieuwe verdienmodellen te vinden door je praktijk te verbinden met nieuwe therapievormen en andere zorgvragen. Een voorbeeld hiervan is NESA-therapie. Door binnen je fysiotherapiepraktijk een ruimte om te vormen tot een NESA Clinic, kun je een nieuw verdienmodel aanboren. Nesa therapie is een innovatieve behandelmethode voor een geheel nieuwe groep patiënten, die buiten de traditionele fysiotherapiebehandelingen valt. Met een actieve website en social media campagne zorgen wij ervoor dat deze patiënten jouw praktijk weten te vinden.”
Doelgroep Nesa Clinics
“De doelgroep bestaat uit mensen die lijden aan chronische vermoeidheid, stress, slaapproblemen of aanhoudende pijn. Nieuw medisch inzicht wijst erop dat het autonome zenuwstelsel een belangrijke rol speelt bij deze klachten. Dit systeem regelt onze vitale functies, zoals de balans tussen activiteit (de ‘aan’-stand) en rust (de ‘uit’-stand). Wanneer dit systeem ontregeld raakt en constant in de actieve stand blijft, ontstaan de genoemde klachten.”
Bewezen effectief
“Nesa therapie is een vorm van neurostimulatie (stimulatie van de zenuwen) en wordt uitgevoerd met het NESA apparaat waarmee kleine microstroompjes aan het lichaam worden toegediend met behulp van twee handschoenen en twee enkelmanchetten met contactelektroden. Deze techniek, ontwikkeld in Japan en verder uitgewerkt door een Spaans bedrijf, is bewezen effectief in de praktijk. Diverse studies zijn momenteel lopend om de effectiviteit die we dagelijks zien verder aan te tonen.”
Lucratieve inkomstenbron
“Deze therapie biedt niet alleen een nieuwe doelgroep. Het tarief is € 95 per behandeling, waarbij de loonkosten met 20 minuten gemiddeld aanzienlijk lager zijn. De marge per uur stijgt daarmee van 20 naar 70 euro! Eindelijk een faire vergoeding voor een fysiotherapeut. De factuur wordt door de patiënt privé betaald en is niet verzekerd. Vaak wordt het vergoedt door de werkgever van een patiënt. En het mooie is: als praktijk hoef je er niet extra uren voor te draaien.”
Hoe draagt NESA-therapie bij aan het thema ‘Vinden, Verbinden en Vertrouwen’?
“NESA-therapie sluit perfect aan op dit thema. Ten eerste helpt het praktijken een nieuwe doelgroep te vinden. Verbinden is een cruciaal element. Nesa is geen solo-therapie. Voor bijvoorbeeld iemand met post-covid die moeite heeft om de dag door te komen, biedt Nesa een energieboost. Dit helpt hen om weer actiever te worden en meer te bewegen. Na de Nesa-behandeling kunnen ze verder in de trainings- of oefenzaal van jouw praktijk om hun conditie en energie op te bouwen, waar jij als therapeut hen verder in kunt begeleiden. Zo werk je aan verbinding.”
“Vinden-verbinden-vertrouwen zou wat mij betreft een permanente slogan kunnen zijn van Fys’Optima”
“De kritische succesfactor is natuurlijk het vertrouwen. Dat is de basis van dit traject. Ik moet het vertrouwen hebben van de praktijken. De praktijk moet ons verhaal vertrouwen en ik moet het vertrouwen hebben in de wetenschappers in Spanje. Er zijn inmiddels in Nederland zo’n 25 Nesa Clinics. Vinden-verbinden-vertrouwen zou wat mij betreft een permanente slogan kunnen zijn voor Fys’Optima.”
“Mijn belangrijkste tip is: zorg dat je marge per behandeling omhoog gaat. Dat betekent dat je slimmer moet werken, niet harder.”
Tips voor praktijkhouders
“Mijn belangrijkste tip is: zorg dat je marge per behandeling omhoog gaat. Dat betekent dat je slimmer moet werken, niet harder. Kijk naar manieren om behandelingen effectiever te maken, bijvoorbeeld door gebruik te maken van technologieën zoals echografie of Nesa. Een andere tip is om te investeren in de lange termijn. Zorg dat patiënten aan je praktijk verbonden blijven door een goede relatie op te bouwen en duidelijk te laten zien wat je voor hen kunt betekenen. Blijf vernieuwen en durf buiten de traditionele therapievormen te kijken. Uiteindelijk moet je als fysiotherapeut niet alleen een goede zorgverlener zijn, maar ook een ondernemende praktijkhouder.”
Wil je meer weten over NESA clinics? Klik op deze link.